Kirjasto mukana koulun lukuinto hankkeessa
Olimme haastattelemassa Kauhajoen kaupunginkirjaston
henkilökuntaa
koulun lukuintoprojektiin.
1. Millä tavalla kirjasto on osallistunut koulun
lukuintoprojektiin?
= Pääasiassa kirjavinkkauksilla, Tatu ja Patu-pajoilla, mutta
myös
esittelemällä Okariino- ja Sivupiiri-nettisivustot
oppilaille.
2. Mihin tarkoitukseen nettisivustot ovat?
= Sivustot on tarkoitettu niin nuorille kuin vähän
vanhemmillekin.
Sieltä löytyy erilaisia kirjavinkkejä. Voit myös katsoa onko
kirja paikalla.
3. Ovatko nämä
sivustot maksullisia?
= Hyvä kysymys, eivät ole.
4. Minkä ikäisille nämä sivustot on tarkoitettu?
= Okariino on tarkoitettu nuorimmille eli esikoulusta
6-luokkaan ja sivupiiri on
lähinnä yläastelaisille.
5. Miten oppilaat ja opettajat suhtautuivat nettisivustoihin?
= Meille se oli hyvä kokemus ja kaikki suhtautuivat hyvin.
Joku oli kuullutkin sivustoista.
6. Onko teillä vielä jotain lisättävää?
= Toivoisimme, että sivuja ja kirjastoa käytettäisiin
ahkerasti.
LUKUINTOA!
Emma ja Tiia
Mielipiteitä lukuinto-ohjelmasta
Teimme gallupin Lukuinnosta 6a:lle ja 6b:lle. Kysyimme 6a ja
6b luokan oppilailta seuraavat kysymykset:
1. Oletteko osallistuneet lukuintoprojektiin? Miten?
2. Mistä pidit eniten?/ Piditkö siitä?
3. Haluaisitko uusia projekteja?
Leevi 12v
1. kyllä, lukudiplomi
2. lukudiplomi
3. kyllä
Juuso 13v
1. kyllä, lukudiplomi
2. kyllä
3. ei
Emma 12v
1. kyllä, lukudiplomi, Tatu ja Patu ja okariino
2. Tatu ja Patu
3. ei
Jonna 12v
1. kyllä, Tatu ja Patu
2. kyllä
3. ei
Ville 12v
1. kyllä, Tatu ja Patu
2. kyllä
3. ei
Tuulia 12v
1. kyllä, Tatu ja Patu
2. kyllä
3. ei
Jesperi 13v
1. kyllä, lukudiplomi ja Tatu ja Patu
2. Tatu ja Patu
3. kyllä
Toni 12v
1.kyllä, lukudiplomi ja Tatu ja Patu
2. Tatu ja Patu
3. kyllä
Mico 12v
1. kyllä, lukudiplomi ja Tatu ja Patu
2. Tatu ja Patu
3. kyllä
Severi 12v
1. kyllä, kaikkiin juttuihin
2. Tatu ja Patu
3. mukavia projekteja
Severi, Mico ja Toni
Gallup viidesluokkalaisille
Kysymykset:
1.
Oletteko osallistuneet lukuintoprojektiin ja
mitä olette tehneet?
2.
Mistä piditte eniten?
3.
Minkälaisia projekteja haluaisitte tulevan?
Vastaukset:
nimi: Tuukka
ikä: 11
1.on osallistunut Tatu ja Patu viikolla ja he pelasivat
pelejä
2.peleistä
3.ei minkäänlaisia
nimi: Tino
ikä: 11
1.on osallistunut
2.kaikesta
3. ei tiedä
nimi: Jenna
ikä: 11
1.joo ja he tekivät tehtäviä
2.hevoskirjoista
3.ei tiedä
nimi: Aamu-Kukka
ikä:11
1.kyllä ja he piirsivät kuvia
2.ei tiedä
3.ei tiedä
nimi: Dimitri
ikä: 11
1. joo kaikkee
2. en muista
3. samanlaisia
Sarjakuvapaja
Me olimme tänään 9.1.2014
haastattelemassa 3a luokkaa. Opettaja Mari Knuuttila vastaili kysymyksiimme.
Missä sarjakuvapaja oli?
- Sarjakuvapaja oli koulullamme taidepajassa.
Kuka sen järjesti?
- Kaupungin kirjasto, koulu ja sarjakuvakeskus Tampereelta.
Kuinka useasti kävitte sarjakuvapajassa?
- Meidän luokka kävi yhden kerran, kahden tunnin ajan.
Mitä mieltä olitte pajasta?
- Se oli hyvin järjestetty ja oppilaat oppivat uusia asioita
sarjakuvan tekemisestä.
Kysyimme myös luokan oppilailta aiheeseen liittyviä
kysymyksiä.
Mitä mieltä olitte pajasta?
- Venja, Riikka, Vilma ja
Camilla olivat
samaa mieltä asiasta,
että se oli kivaa.
- Suvi-Kirsikka: Se oli kivaa, kun sai
tehdä kaikkia piirustuksia.
- Milla: Aivan okei
Tykkäsittekö te käydä siellä?
- Suvi-Kirsikka, Vilma, Milla ja Camilla
olivat samaa mieltä, että siellä oli hauskaa.
- Riikka: Kyllä minä tykkäsin.
- Venja: Joo.
Olisitteko te halunneet, että se olisi jatkunut pitempään?
- Kaikki tytöt olisivat halunneet, että se jatkuu.
Mitä kaikkea teitte siellä?
- Piirsimme sarjakuvia.
Oliko paja tarpeellinen?
- Joo.
Amanda, Julia ja Venla
Tatu ja Patu -viikot
Tatu ja Patu -viikot olivat Kauhajoen koulukeskuksessa
22.4.-3.5.2013. Lukuviikoilla tunneilla luettiin luokassa ääneen Tatu ja Patu –
kirja. Kirjan lukemisen aikana tai sen jälkeen kirjan pohjalta tehtiin yhdessä
luokan kanssa toiminnallinen tehtävä tai tehtäviä.
Lukuviikkojen aikana
luokat vierailivat innostuksensa ja kiinnostuksensa mukaan erilaisissa Tatu ja
Patu – aiheisissa toimintapajoissa, joita olivat esimerkiksi näytelmäpaja,
pelipaja ja paljon muita.
Kuudesluokkalaiset haastattelivat 4a:n oppilaita ja
opettajaa.
Oppilaiden
haastattelu:
Missä pajoissa kävitte?
- Kaikissa pajoissa (esim.
taidepaja ja pelipaja)
Olivatko pajat mukavia?
- Kyllä, todella mukavia!
Mitä teitte pajoissa?
- Pelailtiin, rakenneltiin ja piirreltiin.
Mikä oli Tatu ja Patu- viikoissa mukavinta?
- Rakentelu, piirtely ja salaisuuskirjeet.
Haluaisitteko tulevaisuudessa lisää tällaisia?
- Kyllä!
Oliko Tatu ja Patu kiinnostava aihe?
- Oli.
Opettajan haastattelu:
Minkä kirjan luitte?
- Tatu ja Patu Suomi
Haluaisitteko tulevaisuudessa lisää tällaisia?
- Ilman muuta.
Paraniko luokkanne luokkahenki Tatu ja Patu -viikkojen aikana?
- Kyllä, kun tehtävät tehtiin ryhminä.
Kuinka oppilaat suhtautuivat Tatu ja Patu -viikkoihin sinun mielestäsi?
- Todella innokkaasti.
Piditkö sinä Tatu ja Patu -viikoista?
- Kyllä. Hahmot ovat niin hauskoja, ettei niistä voi olla
pitämättä.
Julkaisitteko teoksianne?
- Kyllä, kuvia on kirjastoblogissa piirroksista ja
rakennelmista.
Roosa, Josefiina, Stina ja Aada
Myös 6a –luokka osallistui innokkaasti Tatu ja Patu
–viikkoihin. Haastattelimme heitä ja heidän opettajaansa.
Opettajan haastattelu
Missä pajoissa kävitte?
- Kävimme: piirtämispajassa, näytelmäpajassa, rakentelupajassa
ja pelipajassa.
Minkä kirjan luitte?
-Luimme kirjan Tatun ja Patun outo unikirja.
Julkaistiinko Tatu ja Patu näytelmän videoita?
- Ei ole julkaistu vielä, mutta ne ovat tallessa mahdollista
myöhempää käyttöä varten.
Mitä mieltä olit Tatu ja Patu viikosta?
- Se oli erittäin mukava ja oli paljon erilaista tekemistä.
Mielestäni se innosti oppilaita.
Paraniko luokan luokkahenki Tatu ja Patu viikon aikana?
- Kyllä mielestäni koko ajan, kun teimme yhteistyötä.
Haluaisitko Tatu ja Patu -viikon uudelleen?
- Lukuviikko on hyvä asia ja haluaisin, että niitä on
jatkossakin, mutta seuraava lukuviikon kannattaisi olla jostain toisesta
kirjasta tai kirjasarjasta.
Oppilaiden haastattelu
Mikä oli paras paja?
-Meidän mielestä paras paja oli piirtelypaja. (Venla ja Stina)
-Mielestäni paras paja oli pelipaja. (Severi)
-Meidän mielestä paras paja oli pelipaja. (Mico ja Toni)
-Meidän mielestä paras paja oli rakentelupaja. (Josefiina ja
Roosa)
Mitä mieltä olitte kirjasta, jonka luitte luokan kanssa?
-Mielestämme se oli hyvä. (Venla ja Stina)
-Mielestäni se oli tarpeeksi hyvä. (Severi)
-Mielestämme se oli perus. (Mico ja Toni)
-Mielestämme se oli ihan jees. (Josefiina ja Roosa)
Jos saisitte päättää tulisiko yläasteelle samanlaisia
lukuviikkoja niin, mitä sanoisitte?
(Perustele vastaustasi)
-Ei, koska me olemme yläasteella ja pitää enemmän keskittyä
aineisiin. (Venla ja Stina)
-Ei, koska me olemme yläasteella ja pitää enemmän keskittyä
aineisiin. (Severi)
-Ei! Pitää keskittyä aineisiin. (Mico ja Toni)
-Ei, mutta ala-asteella! Eikä yläasteella kiinnosta.
(Josefiina ja Roosa)
Henna, Jonna ja Tuulia
Animaatiot kenialaisista saduista
3A- luokka tekee kenialaisista saduista animaatioita.
Oppilaat pitävät animaatioiden tekemisestä.
Tietoa saatiin kirjastosta ja netistä. Animaatioiden kesto
oli noin 0.30 min – 1.00 min.
Oppilaat tekivät syksyn aikana kolme animaatiota
liikenneaiheesta. Ne tehtiin pala-animaatiotekniikalla. Kenialaisista saduista
animaatiot tehdään muovailuvahan avulla. Nämä animaatiot ovat vielä kesken.
Jesperi, Ilari, Joonas ja Ville
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti