Tänään oli ilo jakaa koulun yhteisessä päivänavauksessa aplodien raikuessa ensimmäiset lukudiplomi-kunniakirjat ahkerille lukijoille. Nämä innokkaat tienraivaajat lukemisen saralla ovat oivia esimerkkejä muille koulumme oppilaille, jotka ahertavat lukudiplomin kimpussa. Kuulin jopa varman tiedon, että eräässä kodissa nelosluokkalaisen pojan aamulastenohjelmien katsominen on vaihtunut lukemiseen lukudiplomin suorittaminen päämääränään! Huippua!
Perjantain lopuksi kokoontui Lukuinto-kerho koulumme kirjastossa. Viisitoista aktiivista oppilasta saapui paikalle ja esittäytymisen jälkeen pääsimme toiminnalliseen työskentelyyn kiinni. Aluksi rikoimme jään höpöttävän höyhenen avulla. Sitten kerholaiset puikkelehtivat hyllyjen välissä kirjastosuunnistuksen parissa. Siitä syntyneet pikkutarinat ja lausahdukset olivat hieno osoitus lasten mielikuvituksesta ja tarinointikyvystä! Seuraavaksi tutustuimme kirjanselkärunouteen. Kyseistä tekniikkaa käyttäen kerholaiset laativat lemmikki- ja ystävyysaiheisia lööppejä, ei runoja tällä kertaa. Vielä ehdimme katsoa esimerkkejä kirjatrailereista ja suunnitella omien vastaavien tekoa ryhmissä. Kerholaiset valitsivat mukaansa kotiin kirjat, joita aikoivat lukea ensi viikon kokoontumiseen mennessä ahkerasti. Valinnan varaa oli, kun tarjolla olivat Ella-, Konsta-, Sinttu- ja Geoetsivä-kirjat. Tuntui siltä, että jokainen löysi itselleen sopivan teoksen! Näistä kerholaisista ja heidän tuotoksistaan tulemme vielä kuulemaan :)
3A ja 4A -luokissa olemme aloittamassa afrikkalaisiin satuihin liittyvää yhteistyöprojektia. Luokissa on projektin pohjaksi luettu Wilson Kirwan satuja, joissa mm. Amani-aasi seikkailee muiden kenialaisten eläinten kanssa. Kirwa onkin tuttu satusetä koululaisillemme, sillä hän vieraili koululla viime lukuvuonna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti